Paikka: Lamminrahkan koulu, Mossin puistokatu 33, Kangasala as.
Ohjelma
9.30 | Aamukahvi |
9.45 | Avaussanat – Jarkko Liuha, apulaisrehtori, Lamminrahkan ja Vatialan koulu Esitysaineisto |
10.00 | eNorssin tekoälyopas opettajille – Janne Nissinen & Mikko Horila Esitysaineisto Linkkejä: https://enorssi.fi/tvt/tvt-strategia/ https://enorssi.fi/ai/ |
10.30 | Kokemuksia Microsoft 365 Copilot -käyttöönoton pilotointiprojektista Tampereen seudulla – Mari-Anna Majaneva, digikoordinaattori, Ylöjärven kaupunki Tampereen seutukunnissa pilotoitiin yhteistyössä Microsoft 365 Copilot -tekoälyavustajan käyttöönotto vuoden 2024 aikana. Käydään läpi, minkälaisia haasteita, onnistumisia sekä opinpaikkoja matkan varrella kohdattiin. Esitysaineisto Linkkejä: Tampereen seudun perusopetuksen digitaalisen osaamisen suunnitelma 2024 – 2027 |
11.15 | Lounas |
12.30 | Extra: The transformative power of diversity in technology – Minna Kukkonen, Espoon kaupunki Esitysaineisto |
12.35 | Työpajatyöskentelyä |
14.00 | Työpajojen purku & yhteistä keskustelua – Jari Harvio |
14.45 | Päätössanat & kahvitarjoilu – Jari Harvio & Vesa Hursti |
15.00 | Seminaari päättyy – anna palautetta tapahtumasta |
Työpajat
Seminaarin ohjelmassa on viisi työpajaa. Työpajat toistuvat samansisältöisinä kolme kertaa, joten voit osallistua jopa kolmeen eri työpajaan iltapäivän aikana.
Yksi työpajatuokio kestää 30 minuuttia.
Koulukierros: Lamminrahkan koulu
Jarkko Liuha, Kangasala
Tervetuloa koulukierrokselle Lamminrahkan kouluun! Kierroksen aikana pääset tutustumaan koulun tilaratkaisuihin, oppimisympäristöihin ja teknologian hyödyntämiseen opetuksessa. Kierroksella keskustellaan myös siitä, miten koulurakennus ja sen ratkaisut tukevat oppimista ja yhteisöllisyyttä.
Tekoälylukutaito oppilaitoksissa – kuinka varmistamme henkilöstön valmiudet?
Anssi Leppänen, Salo & Iivari Hyvönen, Ikaalinen
Miten varmistetaan oppilaitoksen henkilöstön tekoälylukutaito helmikuussa 2025 voimaan tulleen EU:n tekoälyasetuksen 4. artikla huomioiden? Työpajassa perehdytään yleisiin toimintamalleihin ja käytännön ratkaisuihin henkilöstön tekoälykoulutuksessa. Osallistujat pääsevät yhdessä rikastamaan ja kehittämään olemassa olevia materiaaleja. Työpajan lopputuloksena jokainen saa mukaansa lähes valmiin, yhdessä hiotun materiaalin, jota voi suoraan hyödyntää omassa organisaatiossaan.
Esitysaineisto
Digipedagoginen yhteistyö ja osaamiskartoitus Tampereen seudulla
Vesa Hursti, Kangasala
Pajassa tutustutaan Tampereen seudun digipedagogiseen seutuyhteistyöhön ja sen tavoitteisiin. Esittelyssä myös Tampereen seudulla omana tuotantona toteutettu osaamiskartoitus sekä sen alustavat tulokset.
Esitysaineisto
Tekoälyä turvallisesti koulun arjessa
Robert Bahr, Espoo
Pajassa tutustutaan Espoon kaupungin linjauksiin tekoälyn käytöstä opetuksessa. Opetusteknologian kehittäjäopettaja Robert Bahr, joka on kouluttanut noin 1500 espoolaista opettajaa, esittelee tekoälyn jalkauttamiseen liittyviä haasteita ja selittää, miksi kunta-alalla on tärkeää olla tietoinen tekoälyn vaikutuksista oppilaisiin ja opettajiin. Lisäksi hän antaa esimerkkejä generatiivisten kielimallien käytöstä opetuksen suunnittelussa ja opettajan työn tukena.
Esitysaineisto
Tekoälylukutaitokoulutus yhdessä kehittäen
Piia Keihäs, Suomen eOppimiskeskus ry
EU:n tekoälyasetus tuo koulutuksen järjestäjille uuden vastuun: on varmistettava, että tekoälyjärjestelmien kanssa työskentelevillä henkilöillä on riittävä tekoälylukutaito. Tämä ei tarkoita vain teknistä osaamista, vaan myös ymmärrystä tekoälyn eettisistä, oikeudellisista ja pedagogisista vaikutuksista.
Miten tämä toteutetaan käytännössä – jokainen kunta itsekseen vai yhdessä? Entä jos Digikilta-verkosto työstäisi yhteisen koulutuspaketin, joka tukisi tekoälyn vastuullisessa hyödyntämisessä?
Tässä työpajassa ideoimme yhdessä Digikilta-verkoston koulutuspakettia. Keskustelemme koulutuksen sisällöistä, siitä mitä koulutusta ja materiaalia kunnilla on jo valmiina (jos on), koulutuksen kohderyhmistä ja toteutusmuodoista. Tavoitteena on luoda konkreettinen suunnitelma koulutuksen rakenteesta ja seuraavista askelista, jotta jokainen kunta voi edistää tekoälylukutaitoa omassa toimintaympäristössään.
Koska haasteita ei kannata ratkoa yksin.
Esitysaineisto
Ilmoittautumiset
Seminaarin osallistumismaksu on 50 € (+ alv) per osallistuja. Osallistumismaksun laskuttaa Suomen eOppimiskeskus ry.
Hintaan sisältyy seminaarin ohjelma, lounas sekä aamu- ja iltapäiväkahvit.
Ilmoittautumiset ovat sitovia, eikä osallistumismaksua palauteta.
✨ Etu Digikilta-verkoston jäsenkunnille: Kaksi osallistujaa per jäsenkunta pääsee mukaan maksutta.
Lisätietoja: niina.kesamaa@eoppimiskeskus.fi