Tiistai 9.11.2021
Verkatehdas, Kehräämö
9.00 Aamukahvit ja ilmoittautuminen
9.20 Tervetulosanat – digikehittämispäällikkö Jari Harvio, Hämeenlinnan kaupunki
9.30 Keynote: Uuden ajan oppiminen – Lauri Järvilehto, FT, Työelämäprofessori, Aalto-yliopisto – esitysdiat (pdf)
10.00 Paneelikeskustelu: Kaupunkien TVT-strategiat esittelyssä
- keskustelua vetämässä liiketoimintajohtaja Markku Pelkonen, Otava Oppimisen palvelut – esitysdiat (pdf)
- keskustelemassa Hämeenlinna, Vantaa, Rovaniemi ja Oulu
- panelistien esitysaineistot ja linkit
11.00 Onnistuneen monialaisen projektin elementit – Iida-Maria Peltomaa, tutkija, opettajankouluttaja, tietokirjailija
11.30 Lounas
12.30 SIIRTYMÄ Vanajanlinnaan
Bussikuljetus Verkatehtaalta Vanajanlinnaan
Vanajanlinna
13.00 STEAM-työpajoja
16.00 iltapäivän osuus päättyy
18.00 Illallinen
Keskiviikko 10.11.2021
Vanajanlinna
9.00 STEAM-työpajoja
12.00 Lounas – tilaisuus päättyy
Bussikuljetus Hämeenlinnan keskustaan (rautatieasema, linja-autoasema)
Työpajat
Valotaidetta Arduinolla
Jenni Honkavaara, Vantaan Robotiikan oppimiskeskus
Ympärillämme on monenlaisia ohjelmoituja valoja, kuten liikennevaloja tai eri rytmissä vilkkuvia jouluvaloja. Ohjelmoiduilla valoilla on mahdollista toteuttaa myös hienoja valotaideteoksia. Työpajassa rakennetaan ja ohjelmoidaan oma pieni valotaideteos Arduino-alustaa käyttäen. Työpaja ei vaadi aiempaa ohjelmointikokemusta ja on suunnattu yläkouluun. Osallistujilla tulee olla oma kannettava mukana.
Tarinasta animaatioksi!
Antti Luoto, Vantaan Robotiikan oppimiskeskus
Ohjelmoidaan ja editoidaan animaatio iPadilla Scratch Jr:ia ja iMovie:ta hyödyntämällä. Hauskalla ja luovalla tavalla yhdistelemällä ohjelmointia ja mediataitoja pystytään tekemään omaa osaamista näkyväksi. Työpaja ei vaadi aiempaa ohjelmointikokemusta ja on suunnattu esiopetukseen ja alakouluun. Työskentely tapahtuu iPadeilla.
Esitysdiat (pdf)
STEAM @ Stadi – lisää merkityksellisyyttä oppimiseen uutta luovalla, tulevaisuutta muotoilevalla pedagogiikalla
Lauri Vihma, Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Tutustutaan Helsingin STEAM-pedagogiseen kehittämistyöhön. Ideoidaan yhdessä, miten sitä voisi kehittää.
Tutkimukseen perustuva STEM-projektien suunnittelumalli
Iida-Maria Peltomaa ja Vuokko Kangas (Tampereen yliopisto)
Työpajassa esitellään kansainvälisessä ATS STEM -hankkeessa kehitetty malli STEM-projektien suunnitteluun. Malli perustuu tutkimukseen ja painottaa erityisesti formatiivista arviointia (ATS STEM = Assessment of Tranversal Competences in STEM). Työpajassa esitellään myös erilaisia suunnittelumallin avulla toteutettuja STEM-projekteja, sekä kehitellään ja arvioidaan mallin sovellettavuutta toiminnallisesti.
Esimerkkejä ja aineistoja:
- Esitysdiat (pdf)
- Vesala School Ylikiiminki, Oulu, Finland (pdf)
- ATS STEM -toteutuksen suunnittelu, Ylikiiminki (pdf)
- 6a Energiaprojektin tuntisuunnitelmat (pdf)
- ATS STEM -energiaprojektin suunnittelu ja toteutus Oulun Normaalikoulussa keväällä 2021, Vuokko Kangas (pdf)
- Yleistetty ja yksinkertaistettu rubriikkiesimerkki eri laaja-alaisten taitojen osa-alueisiin (pdf)
STEM-projektien tyypilliset haasteet ja niiden ratkaiseminen
Iida-Maria Peltomaa ja Vuokko Kangas (Tampereen yliopisto)
Työpajassa käsitellään STEM-projektien tyypillisiä sudenkuoppia ja pohditaan niiden ratkaisumahdollisuuksia. Työpajassa esille nostettavat haasteet nousevat syksyllä 2021 julkaistusta tutkimusraportista, joka toteutettiin osana ATS STEM -hanketta (Assessment of Transversal Competences in STEM).
Esimerkkejä ja aineistoja:
- Vesala School Ylikiiminki, Oulu, Finland (pdf)
- ATS STEM -toteutuksen suunnittelu, Ylikiiminki (pdf)
- 6a Energiaprojektin tuntisuunnitelmat (pdf)
- ATS STEM -energiaprojektin suunnittelu ja toteutus Oulun Normaalikoulussa keväällä 2021, Vuokko Kangas (pdf)
- Yleistetty ja yksinkertaistettu rubriikkiesimerkki eri laaja-alaisten taitojen osa-alueisiin (pdf)
Designprosessin käyttö digitaalisen suunnittelun ja valmistamisen välineenä sekä vinyylileikkurin käyttö
Perttu Hämäläinen ja Pekka Pöyhtäri
Haluaisitko selkeän mallin erilaisten monialaisten projektien rungoksi? Tässä työpajassa esitellään Oulussa käytössä oleva malli, jota voidaan hyödyntää mm. digitaalisen valmistamisen prosesseissa. Työpajassa hyödynnetään vinyylileikkuria oppimisen työkaluna.
Esitysdiat (pdf)
STEAM in Oulu (video)
Minecraft Education Editionin käyttö opetuksessa
Sari Sälevä ja Heikki Vimpari
Minecraft Education Edition on Minecraft -pelin päälle rakennettu oppilaitosversio. MEE:n avulla voit opettaa lähes mitä tahansa luovasti, yhteisöllisesti ja innostavalla tavalla. Tule rakentamaan Kestävän kehityksen kaupunkia virtuaalisesti ja opi samalla pelin perusteita tai kehity lisää!
Työpajoihin tarvitaan koneet ja hiiret osallistujille. Niissä pitäisi olla ladattuna Minecraft Education Editionin uusin versio.
Ohjeet: Kestävän kehityksen kaupunki (pdf)
Makerspace omaan kouluun – suunnittelupaja
Heikki Pullo
Työpajassa käydään läpi konkreettisesti, mitä makerspace-opetustilan perustaminen edellyttää tilojen, laitteiston sekä resurssien kannalta. Tutustumme myös keinoihin, joilla tuoda maker-kulttuuria osaksi koulun arkea.
Kouluttaja on Heikki Pullo, teknisen työn opettaja sekä teknologiaopetuksen kehittäjä Makerspaceman Oy:stä.
STEAMia koko ikäluokalle opettajasta riippumatta
Olli Pekanheimo, STEAM Turku
Miten saadaan STEAMia kaikille oppilaille – myös niille, joiden opettajaa ei nappaa? Katsotaan, miten Turussa asiaa on ratkaistu ja miten mallia on tarkoitus laajentaa. Pohditaan muiden kaupunkien mahdollisuuksia ja tutustutaan heidän ratkaisuihinsa. Mietitään haasteita ja tapoja niihin vastaamiseen!
Esitysdiat (pdf)