Seminaari | Järjestäjä Digikilta | Mennyt

Digikilta-seminaari 9.-10.11.2021

Digikilta järjestää marraskuussa seminaarin, jossa teemoina ovat mm. kuntien ICT-strategiat sekä STEAM-opetus. Keynote-puhujana Lauri Järvilehto. Tapahtumapaikkoina Hämeenlinnan Verkatehdas ja Vanajanlinna.

Tapahtuma alkaa
tiistaina, 09.11.2021
klo 09:00

Tapahtuma päättyy
keskiviikkona, 10.11.2021
klo 12:00

Mennyt

Tiistai 9.11.2021

Verkatehdas, Kehräämö

9.00 Aamukahvit ja ilmoittautuminen

Lauri Järvilehto

9.20 Tervetulosanat – digikehittämispäällikkö Jari Harvio, Hämeenlinnan kaupunki

9.30 Keynote: Uuden ajan oppiminen – Lauri Järvilehto, FT, Työelämäprofessori, Aalto-yliopisto – esitysdiat (pdf)

10.00 Paneelikeskustelu: Kaupunkien TVT-strategiat esittelyssä

11.00 Onnistuneen monialaisen projektin elementit – Iida-Maria Peltomaa, tutkija, opettajankouluttaja, tietokirjailija

11.30 Lounas

12.30 SIIRTYMÄ Vanajanlinnaan

Bussikuljetus Verkatehtaalta Vanajanlinnaan

Vanajanlinna

13.00 STEAM-työpajoja

16.00 iltapäivän osuus päättyy

18.00 Illallinen

Keskiviikko 10.11.2021

Vanajanlinna

9.00 STEAM-työpajoja

12.00 Lounas – tilaisuus päättyy

Bussikuljetus Hämeenlinnan keskustaan (rautatieasema, linja-autoasema)

Työpajat

Valotaidetta Arduinolla

Jenni Honkavaara, Vantaan Robotiikan oppimiskeskus

Ympärillämme on monenlaisia ohjelmoituja valoja, kuten liikennevaloja tai eri rytmissä vilkkuvia jouluvaloja. Ohjelmoiduilla valoilla on mahdollista toteuttaa myös hienoja valotaideteoksia. Työpajassa rakennetaan ja ohjelmoidaan oma pieni valotaideteos Arduino-alustaa käyttäen. Työpaja ei vaadi aiempaa ohjelmointikokemusta ja on suunnattu yläkouluun. Osallistujilla tulee olla oma kannettava mukana.

Tarinasta animaatioksi!

Antti Luoto, Vantaan Robotiikan oppimiskeskus

Ohjelmoidaan ja editoidaan animaatio iPadilla Scratch Jr:ia ja iMovie:ta hyödyntämällä. Hauskalla ja luovalla tavalla yhdistelemällä ohjelmointia ja mediataitoja pystytään tekemään omaa osaamista näkyväksi. Työpaja ei vaadi aiempaa ohjelmointikokemusta ja on suunnattu esiopetukseen ja alakouluun. Työskentely tapahtuu iPadeilla.

Esitysdiat (pdf)

STEAM @ Stadi​ – lisää merkityksellisyyttä oppimiseen uutta luovalla, tulevaisuutta muotoilevalla pedagogiikalla

Lauri Vihma, Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Tutustutaan Helsingin STEAM-pedagogiseen kehittämistyöhön. Ideoidaan yhdessä, miten sitä voisi kehittää.

Tutkimukseen perustuva STEM-projektien suunnittelumalli

Iida-Maria Peltomaa ja Vuokko Kangas (Tampereen yliopisto)

Työpajassa esitellään kansainvälisessä ATS STEM -hankkeessa kehitetty malli STEM-projektien suunnitteluun. Malli perustuu tutkimukseen ja painottaa erityisesti formatiivista arviointia (ATS STEM = Assessment of Tranversal Competences in STEM). Työpajassa esitellään myös erilaisia suunnittelumallin avulla toteutettuja STEM-projekteja, sekä kehitellään ja arvioidaan mallin sovellettavuutta toiminnallisesti.

Esimerkkejä ja aineistoja:

STEM-projektien tyypilliset haasteet ja niiden ratkaiseminen

Iida-Maria Peltomaa ja Vuokko Kangas (Tampereen yliopisto)

Työpajassa käsitellään STEM-projektien tyypillisiä sudenkuoppia ja pohditaan niiden ratkaisumahdollisuuksia. Työpajassa esille nostettavat haasteet nousevat syksyllä 2021 julkaistusta tutkimusraportista, joka toteutettiin osana ATS STEM -hanketta (Assessment of Transversal Competences in STEM).

Esimerkkejä ja aineistoja:

Designprosessin käyttö digitaalisen suunnittelun ja valmistamisen välineenä sekä vinyylileikkurin käyttö

Perttu Hämäläinen ja Pekka Pöyhtäri

Haluaisitko selkeän mallin erilaisten monialaisten projektien rungoksi? Tässä työpajassa esitellään Oulussa käytössä oleva malli, jota voidaan hyödyntää mm. digitaalisen valmistamisen prosesseissa. Työpajassa hyödynnetään vinyylileikkuria oppimisen työkaluna.

Esitysdiat (pdf)
STEAM in Oulu (video)

Minecraft Education Editionin käyttö opetuksessa

Sari Sälevä ja Heikki Vimpari

Minecraft Education Edition on Minecraft -pelin päälle rakennettu oppilaitosversio. MEE:n avulla voit opettaa lähes mitä tahansa luovasti, yhteisöllisesti ja innostavalla tavalla. Tule rakentamaan Kestävän kehityksen kaupunkia virtuaalisesti ja opi samalla pelin perusteita tai kehity lisää!

Työpajoihin tarvitaan koneet ja hiiret osallistujille. Niissä pitäisi olla ladattuna Minecraft Education Editionin uusin versio.

Ohjeet: Kestävän kehityksen kaupunki (pdf)

Makerspace omaan kouluun – suunnittelupaja

Heikki Pullo

Työpajassa käydään läpi konkreettisesti, mitä makerspace-opetustilan perustaminen edellyttää tilojen, laitteiston sekä resurssien kannalta. Tutustumme myös keinoihin, joilla tuoda maker-kulttuuria osaksi koulun arkea.

Kouluttaja on Heikki Pullo, teknisen työn opettaja sekä teknologiaopetuksen kehittäjä Makerspaceman Oy:stä.

www.makerspaceman.com

STEAMia koko ikäluokalle opettajasta riippumatta

Olli Pekanheimo, STEAM Turku

Miten saadaan STEAMia kaikille oppilaille – myös niille, joiden opettajaa ei nappaa? Katsotaan, miten Turussa asiaa on ratkaistu ja miten mallia on tarkoitus laajentaa. Pohditaan muiden kaupunkien mahdollisuuksia ja tutustutaan heidän ratkaisuihinsa. Mietitään haasteita ja tapoja niihin vastaamiseen!

Esitysdiat (pdf)

Tapahtumasta muualla