Blogi |

STEAM-opetuksen tilannekuva Suomessa – ensihavaintoja kyselystä

Teksti: Erika Tanhua-Piiroinen

STEAM tai STEM – luonnontieteitä, teknologiaa, ohjelmointia ja rakentelua, matematiikkaa sekä taito- ja taideaineita yhdistäviä monialaisia opetuskokonaisuuksia – mitä kaikkea kouluilla on meneillään? Teema on nyt ajankohtainen Digikilta-hankkeessa, ja niinpä polkaistiin käyntiin pienimuotoinen selvitys aiheesta.

Verkkokysely käynnistyi syyskuussa. Sen tarkoituksena on myös tukea STEAM-toimijoiden verkostoitumista yleisesti sekä meneillään olevan ATS-STEM EU-hankkeen kanssa, jossa mallinnetaan ja tutkitaan laaja-alaisen osaamisen digitaalista formatiivista arviointia STEM-kokonaisuuksissa. Tämän vuoksi kyselyssä pyydettiin myös yhteystietoja sekä halukkuutta osallistua verkostoihin.

Tähän mennessä kyselyyn on saatu vastauksia 12 eri kunnasta, 26:lta aiheen parissa eri tavoin toimineelta. Pääosa vastanneista on opettajia, eli 20 vastaajaa. Loput kuusi ovat erilaisia asiantuntijoita, suunnittelijoita tai projektipäälliköitä. Opettajista 3 toimii varhaiskasvatuksessa.

Kyselyyn vastanneiden parissa STEAM-tyyppistä opetusta on toteutettu LuMa-aineissa, käsityössä, kuvataiteessa ja kotitaloudessa sekä muotoilun, robotiikan ja ohjelmoinnin opetuksessa. Aiheita on esitelty autojen nopeusmittauksesta suklaakonvehtien tekemiseen ja kestävästä vaatehuollosta valotaiteeseen. Osa vastanneista koordinoi ja suunnittelee opettajien kanssa STEAM-projekteja tai kouluttaa kunnassaan STEAM-aiheista, osa on itse ollut toteuttamassa opetusta muiden opettajien kanssa. Vastaukset luovat jo nyt kiinnostavaa kuvaa STEAM-opetuksesta ja sitä sivuavista hankkeista, vaikka syventävää analyysia esimerkiksi projektien verkkosivujen tai täydentävien haastattelujen parissa ei ole vielä tehty. Alla näkyy hieman STEAM-toiminnan profiilia kouluissa (kuvio 1 ja taulukko 1).

Kuviossa 1. näkyvät monivalintakysymyksen ”STEAM-työskentelymme on:” vastausten jakaumat. Vaihtoehdoista oli mahdollista valita useita.

Taulukko 1. Kaikki vastausyhdistelmät kuvion 1 kysymykseen.

Taulukosta nähdään muun muassa, että 11 vastaajan koulussa STEAM-työskentely on osa opetussuunnitelmaa, joista kuudella myös kirjattuna vuosisuunnitelmaan. 7 vastaajaa arvioi työskentelyn olevan vielä ihan alussa, ja suurimman osan mukaan (16 vastaajaa) STEAM:iä toteuttavat tällä hetkellä innostuneet opettajat. 

Nämä ovat ensimmäisiä havaintoja kyselystämme, lisää vastauksia otamme mieluusti vastaan! Kysely on edelleen avoinna osoitteessa: https://www.digikilta.fi/ajankohtaista/steam-kysely/

Evästeet lyhyesti
Digikilta, logo

Tämä verkkopalvelu käyttää evästeitä käyttökokemuksen parantamiseksi.

Evästeet ovat pieniä tiedostoja jotka tallennetaan käyttäjän laitteelle. Ne kertovat meille esimerkiksi siitä, onko käyttäjä sivustolla ensimmäisen kerran vai ei. Evästeiden avulla saamme tietoa siitä, mitkä sivut ovat käyttäjiemme mielestä hyödyllisimpiä.

Pakolliset evästeet

Ainoa verkkopalvelun kannalta pakollinen eväste kertoo meille sinun päätöksestäsi muiden evästeiden suhteen. Suosittelemme, että sallit meidän asettaa tämän evästeen.

Jos estät tämän evästeen käytön, joudut asettamaan evästeasetukset uudestaan joka kerta, kun vierailet verkkopalvelussamme.

3rd Party Cookies

This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.